Monday, 29 May 2017

Sembuh Katarak Tanpa Pembedahan Untuk Mata Kiri

Bismillah

Pengalaman Kak Jar dengan katarak ni adalah dengan arwah atuk. Sedih bila teringatkan arwah atuk yang sangat Kak Jar sayangi. Kak Jar cerita disini supaya kita yang masih ada lebih menghargai orang disekeliling kita. Terutamanya kesihatan mereka.

Kak Jar suka bertandang umah arwah atuk Kak Jar ni..sebelah rumah je pon kan tapi die selalu bagi nasihat. Kadang-kadang arwah akan menyarung cermin mata untuk mengaji. Walaupun masih juga nampak kabur, arwah mesti cari port yang terang. Biasanya tepi pintu, takpun dekat tingkap. Biasanya tahap penglihatan kita semakin merosot seiring peningkatan usia.

Rupanya makin lama kabur mata arwah atuk semakin teruk. Atas sebab faktor usia, doktor sarankan atuk menjalani pembedahan untuk menbuang selaput pada matanya. Kos rawatan lebih kurang RM3,000. Alhamdulillah, berjalan lancar tapi atuk terpaksa berulang alik ke Bentong dari Raub untuk pemerhatian doktor.

Punca Mata Berselaput

Mata adalah organ yang sangat berharga. Apabila mata mengalami tekanan, ia berisiko untuk mendapat kerosakan mata. Antara punca kanta mata semulajadi berselaput dan berkabus adalah disebabkan kerosakan mata yang dipanggil katarak

Cahaya tidak dapat menembusi kanta mata akibat keadaan yang berkeruh lalu bakal menyebabkan rabun dan mungkin paling teruk mata anda lama-kelamaan menjadi buta sekiranya dibiarkan tanpa rawatan. 

Bagaimana Katarak Terbentuk?

Sebenarnya kanta mata kita terdiri dari daripada air dan protein. Bentuk dan susunan struktur protein adalah penting untuk memastikan kanta semulajadi mata kita dapat melihat dengan sejelas mungkin. Sekiranya terdapat gangguan kepada susunan protein tersebut, kanta mata akan mula menjadi kabur.

  


Secara umumnya, katarak akan menyebabkan gangguan pancaran cahaya dan imej yang tepat pada saraf mata (retina). Gejala yang terjadi adalah
  • Penglihatan menjadi kabur
  • Penglihatan menjadi kurang pada waktu malam
  • Seringkali menukar kaca mata
  • Warna kelihatan tidak cerah 
  • Silau kepada cahaya yang terang

Faktor Terjadinya Katarak

Kebiasaannya golongan berusia yang kerap mengalami katarak namun terdapat juga kes katarak di kalangan orang muda kerana katarak menyerang sesiapa sahaja malah kanak-kanak turut berisiko mempunyai katarak disebabkan punca dibawah. Antara faktor penyumbang kepada katarak selain daripada peningkatan usia ialah;

1. Terdedah kepada cahaya (UV) yang tinggi. Contohnya seperti matahari, dan gajet-gajet.
2. Berlaku kecederaan pada mata
3. Mempunyai sejarah kencing manis
4. Pengambilan ubat-ubatan tertentu
5. Faktor genetik
6. Pengambilan rokok dan alkohol (bagi non-muslim)

Bagaimana Mengurangkan Risiko Katarak

Adakalanya masalah katarak tidak dapat dibetulkan dengan cermin mata sahaja dan perlu menjalani pembedahan untuk menggantikan katarak dengan kanta tiruan bagi kes kritikal untuk memulihkan penglihatan. Antara tips yang boleh diamalkan untuk menjaga kesihatan mata:

- Tidak menggosok mata menggunakan tangan sebaiknya gunakan kain bersih bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata.
- Jaga jarak penglihatan anda. Sebaiknya 50 cm dari skrin komputer atau televisyen.
- Rehatkan mata dan jangan memaksa mata anda untuk menghadap komputer atau skrin komputer terlalu lama.
- Memakai alat pelindung mata yang lengkap dengan pelindung UV.
- Melakukan pemeriksaan mata jika mata menunjukkan sebarang masalah. Dapatkan khidmat nasihat doktor sekiranya anda merasakan kelainan pada penglihatan anda.


Shaklee Dan Masalah Katarak

Walaupun dikatakan tiada ubatan dan senaman khas yang mampu membaikpulih katarak, namun saya percaya kita boleh mencegahnya dari awal iaitu dengan membekalkan nutrien yang secukupnya yang diperlukan untuk kesihatan mata. Ikuti kisah dibawah untuk mengetahui bagaimana kataraknya sembuh tanpa memerlukan pembedahan susulan untuk mata kirinya.

[DAH TAK PERLU PEMBEDAHAN KATARAK SELEPAS AMALKAN MEGADOSE DAN CAROTOMAX]


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
.
Saya Sabariah Binti Abdul Rahman, berusia 74 tahun. Saya baru menjalani pembedahan katarak mata kanan pada 8 Disember 2016 yang lalu. Pembedahan mata kiri pula dijadualkan pada 9 Januari 2017.
.
Selepas pembedahan pertama, saya mengambil Vivix dan Carotomax secara megadose bagi tujuan pemulihan. Namun kesan lain yang saya dapat selepas pengambilan secara megadose itu, saya tidak lagi perlu menjalani pembedahan untuk mata kiri kerana didapati mata semakin sihat. 
.
Lebih menggembirakan, selepas sebulan dibedah, sewaktu pemeriksaan susulan di Pusat Katarak MAIWP, didapati power kedua-dua mata saya semakin menurun dengan banyak.
.
Alhamdulillah, saya kini masih dalam proses pemulihan disebabkan faktor umur yang semakin meningkat. Saya juga masih meneruskan pengambilan suplemen lain untuk kesihatan yang lebih optimum.
.
Kalau nak cuba turunkan power mata anda, tak salah mencuba sesuatu yang baik dan mempunyai kajian seperti di Shaklee.
.
Terima kasih

Sumber : SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3 : TESTIMONI 44

Semoga perkongsian dari Kak Jar bermanfaat buat semua. Cuma adakala orang yang kita sayang disekeliling kita ada masalah ini. Sebarang pertanyaan boleh hubungi Kak Jar di 019-637 0570.


Salam sayang,
Kak Jar
Yang baru sedar mata pon nikmat berharga

Friday, 12 May 2017

MATI DI USIA 34 TAHUN AKIBAT KANSER

Baru ni salah seorang kenalan saya dikampung meninggal dunia akibat kanser payudara. Sedih. Usianya dalam lingkungan 50-an, sepuluh tahun muda dari usia emak saya.
Kemudian saya terbaca kisah ini. Ingin saya kongsikan dengan anda. Penyakit zaman sekarang tidak lagi memilih usia. Ikuti kisah ini.

                                   

Bob berusia 34 tahun. Dia miliki kerja yang bagus, miliki keluarga bahagia dengan isteri yang cantik dan juga 2 orang anak yang hebat! Ayahnya meninggal dunia akibat penyakit jantung. Jadi, Bob cuba untuk turunkan berat badannya, kawal kolestrolnya, juga sentiasa senam aerobic. Sebab dia tidak mahu mati akibat sakit jantung seperti ayahnya.

Hanya selepas perayaan krismas yang sungguh meriah baginya, bob rasakan ada sesuatu perbezaan berlaku apabila dia ke tandas. Sebenarnya 2 tahun lepas ia telah berlaku. Namun, ia sudah dirawat. Cuma kali ini ia lebih teruk. Pendarahan berlaku setiap kali dia membuang air besar.

Akibat sibuk, dia cuma mengabaikannya. Dia tidak berjumpa doktor dan juga tidak mendapatkan apa-apa rawatan. Selepas 3 bulan, pendarahan yang makin banyak berlaku setiap kali dia membuang air besar. Dia mendapat cirit birit yang luar biasa. Terus bob dapatkan nasihat doktor. Dan segera pembedahan dilakukan selepas pemeriksaan rapi dibuat.

Rupa-rupanya...bob miliki kanser. Dan ia telah merebak dari tempat asalnya. Sebulan kemudian, bob dibenarkan pulang dari hospital. Dan seminggu kemudian, bob meninggal dunia.

Bob meninggal dunia pada usia 34 tahun.

Tragik? Ye.

Boleh dielak? Ye jika tahu dari awal. Insyaallah. Kerana itu kita perlu tahu bagaimana untuk elak kanser ini berlaku.

The National Cancer Institute menjangkakan 50% dari kanser yang berlaku ini boleh dielakkan dengan apa yang kita makan dan apa yang kita tidak makan. Apa yang kita makan...itu hasil yang akan kita dapat. Sampai ada satu buku tu kata, garbage in garbage out.

Kita kena kenalpasti apa yang boleh bantu kita jauhi dari kanser dan apa yang boleh menyebabkan berlaku kanser pada kita.

17 PETANDA KANSER YANG BIASA BERLAKU

Penyakit kanser miliki kos yang tinggi untuk diubati. Setuju? Ia menyakitkan. Dan miliki potensi untuk pesakitnya meninggal dunia.

Di sini saya kongsikan 17 tanda amaran yang kita sedang hadapi kanser. Ia mungkin sesuatu yang biasa buat kita, tapi lebih baik terus berjaga-jaga dan jangan ambil remeh.

Pastikan terus rujuk kepada doktor yang lebih pakar dalam hal ini.
1. Pendarahan atau terkeluar sesuatu yang tidak normal
2. Sakit perut atau senak perut yang kerap
3. Sakit seperti menusuk masuk ke pankreas
4. Perut kejang dan sakit perut berterusan
5. "Asid perut" penuh atau rasa perut penuh walau makan yang sedikit
6. Kehilangan berat badan yang banyak walau tidak aktif
7. Jaundis atau demam kuning. Air kencing gelap dari biasa dan bukan disebabkan dehisrasi
8. Sesak nafas, sakit dada, dan darah keluar bersama air ludah
9. Batuk yang kronik
10. Kerap demam dan terkena jangkitan
11. Bengkak muka
12. Lebam teruk
13. Sembelit, cirit birit, perubahan najis dari biasa tanpa apa-apa sebab
14. Masalah ereksi
15. Sukar buang air kecil
16. Kerap kali sukar untuk menelan dan menghadam
17. Ada ketulan di satu-satu bahagian

Bila kita tahu tanda diatas ada pada kita, please rush untuk jumpa pakar perubatan. Bertangguh bahayakan diri kita sendiri, boleh iya.


PUNCA TERKENA KANSER

Secara peribadi, saya rasa, jika kita dapat kesan awal kanser ia bagus untuk diketahui. Namun, pastinya saya lebih memilih untuk tidak terkena langsung. Pencegahan sentiasa lebih baik daripada mengubati.

Ini antara punca berlakunya apa-apa kanser;

1. Sebarang asap
2. Diet dalam lemak yang tinggi
3. Lebih berat badan
4. Diet rendah serat
5. Ketagih pada alkohol
6. Jumlah vitamin dan mineral yang kurang dalam badan
7. Terlebih terdedah kepada matahari
8. Sejarah keluarga yang miliki kanser
9. Usia melebihi 50 tahun
10. Terlalu banyak tekanan dalam diri 
11. Terlalu banyak radiasi diperolehi dari pelbagai X-ray
12. Sesetengah Pekerjaan yang terdedah kepada berpotensi perolehi kanser


Kebanyakan dari faktor atau punca di atas kita boleh kawal kan? Dan kita perlu untuk cegahnya dari berlaku.


KANSER DAN DIET

Ramai pakar yang percaya bahawa 50% atau lebih kanser disebabkan oleh apa yang kita makan dan tidak makan. Ini bermakna, life style kita dalam pemilihan makanan yang perlu diambil dan tidak diambil.

Ada kajian dibuat yang salah satu faktor berlakunya kanser adalah kekurangan nutrien yang sepatutnya badan perlukan seperti vitamin A,C,E, dan beta carotene, mineral kalsium, zink dan selenium serta resveratrol

Dalam Shaklee, kami sediakan semua suplimen ini untuk bantu cegah kanser dari berlaku.
Juga bantu untuk bantutkan perkembangan sel kanser menjadi lebih parah.
Setiap suplimen ini miliki fungsi yang berbeza

                                       

Vitamin c - bantu dalam melindungi sel daripada segala jenis pencemaran yang boleh akibatkan toksin yang boleh berlakunya kanser

Vitamin E - bantu dalam meneutralkan pencemaran yang boleh merosakkan paru-paru. Juga mengelakkan terbentuknya radikal bebas yang boleh mengakibatkan perkembangan sel kanser

Vitamin A dan beta carotine - bantu dalam membantutkan perkembangan sel kanser

Resveratrol - Terdapat banyak kajian mendapati Resveratrol dapat berupaya menghalang pertumbuhan sel kanser. Vivix mengandungi Resveratrol dan membantu mengurangkan risiko terjadinya kanser.

Ini set istimewa dalam bantu untuk cegah dan jauhi dari kanser semakin parah.
Hubungi Kak Jar untuk sebarang pertanyaan.

Salam sayang,
Kak Jar 
019-637 0570
Yang sayang korang selalu



Tuesday, 25 April 2017

PETUA RAWAT RABUN MATA DAN MAKANAN BAIK UNTUK MATA πŸ‘πŸ‘

Bismillah. Semalam Kak Jar ada share tips mudah untuk kita follow. Hari-hari boleh buatkannnn.

Yang penting dapat kurangkan tekanan pada mata kita. Hari ni Kak Jar nak share antara petua lain serta makanan yang baik untuk mata.



4 Petua Kurangkan Rabun Paling Berkesan adalah::sunglasses:

1. Sekiranya menggunakan komputer, pada setiap 10 minit lihat ke arah objek yang jaraknya 3 meter lebih kurang. Lihatlah apa saya yang jarak 3 meter, lebih baik tengok alam semulajadilah macam pokok. Pandang dalam 3 minit sebelum mata kembali tengok skrin komputer. Jika baca buku pun boleh ikut cara ini.

2. Jenis suka main permainan video seperti playstation, Xbox dan sebagainya. Cuba kurangkan had bermain seperti 2 kali seminggu dan tak lebih dari 1 jam, kemuadian kurangkan lagi kepada 1 minggu 1 kali sahaja. Permainan ini memberi ketegangan yang tinggi pada mata, jika dibiarkan tanpa kawalan akan menyebabkan kerosakan mata. Alhamdulillah saya ni bukan. hihihi.


3. Cuba melihat hanya pada benda-benda fokus samada jauh mahupun dekat. Contoh jangan tengok semua benda sambil mata melilau kiri kanan. Ini akan menyebabkan mata kita cepat letih dan menurunkan kecepatan proses menyembuhkan mata. Tetapi jangan di paksa sehingga menyebabkan ketegangan mata yang tinggi.

4. Tampalkan setem pada tingkap rumah ataupun pejabat. Berdiri depan setem dengan jarak mata dengan setem hanya 30 sentimeter. Lihat setem itu sehingga fokus atau setajam yang boleh. Kemudian lihat benda jauh di luar tingkap dan kemudian tengok setem kembali. Ulang langkah ini sebanyak 41 kali. Apabila kita berasa otot mata sudah mula kuat kita boleh tambah bilangan. Ini adalaha latihan hebat untuk melatih kekuatan otot mata dan meningkatkan proses penyembuhan mata.

5. Amalkan pemakanan yang baik setiap hari untuk penjagaan mata adalah seperti berikut:


a. Sawi 
Rebus secekak sawi dengan 2 gelas air sehingga mendidih dan tutup api. Minum setelah sejuk pada suhu bilik. Amalkan 3 kali seminggu. Nanti boleh jadi kuat cam popeye..putt putt. Hihi

b. Lobak merah
Boleh makan mentah-mentah atau minum air lobak merah. Amalkan selalu InsyaAllah semakin baik nanti.

Lobak merah kaya dengan Betacaotene (pelopor kepada Vitamin A, nutrien yang diperlukan untuk penglihatan), Lycopene (nutrien perlindungan sinaran UV pada mata) dan Lutein (nutrien yang melindungi kerosakan pada radikal mata). Jika anda mengalami masalah penglihatan, disarankan makan lebih banyak lobak merah.

c. Teh

Mencegah katarak mata. Teh membantu mengawal pertumbuhan darah baru di belakang mata. Pakar menjelaskan jika terlalu banyak saluran darah di sebalik retina, ia kan menyebabkan kebocoran darah dan cecair yang menjurus kepada bintik buta.

d. Bawang Putih & Bawang Merah

Bawang putih dan merah sangat penting dalam pengeluaran Glutation, sejenis sulfur yang bertindak sebagai anti oksidan untuk kanta mata.

e. Kacang Walnut

Kacang Walnut mengandungi sumber Omega- 3, Vitamin E dan antioksidan yang tinggi. Nutrien ini amat penting dalam memerangi radang mata.


f. Tomato

Tomato juga mengandungi dua nutrien penting untuk mata iaitu lycopene dan lutein. Tomato juga berkesan mencegah kanser mata.


g. Kacang Soya
Kacang soya mengandungi antioksidan yang kuat yang dipanggil isoflavon. Antioksidan ini melindungi mata daripada sindrom mata kering. (Haa..sebab tu dalam set kesihatan mata shaklee ada ESP. Hee)


h. Telur

Sebatian sulfur, protein dan cysteine dalam telur membantu melindungi mata daripada pertumbuhan katarak. Makan telur sehari sekali sudah memadai bagi penjagaan mata.


i. Brokoli

Brokoli mengaktifkan enzim anti – radang dalam badan untuk menggalakkan detoksifikasi termasuk mencegah keradangan di bahagian belakang mata.


Selamat mengamalkan

Boleh share nanti kutip saham pahala sama-sama. Kesian kawan kita yang ada rabun dan untuk penjagaan mata kita bersama.



Salam sayang,

Kak Jar
Yang suka makan brokoli. Hee

Monday, 24 April 2017

Tips Penjagaan Harian Untuk Mata Yang Sihat

Kak Jar nak tanya pendapat korang,

Agaknya gaya hidup ala-ala digital sekarang ni berisiko buta atau tak?

Jawapan saya, YA.

Puncanya pendedahan kepada sinaran biru yang terlalu banyak telah menyebabkan kerosakan kekal pada mata.


Kita semua tahu cahaya matahari mengandungi sinaran ultraungu (UV) yang mempunyai kebaikan dan keburukan kepada kesihatan. 


Tetapi majoriti juga tidak sedar cahaya matahari mengandungi sinaran biru (blue light) yang berbahaya untuk mata jika terdedah secara berlebihan. 


Pendedahan sedikit demi sedikit pada sinaran biru dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan kerosakan pada retina. Sinaran biru ni bukan sahaja dari bersumber matahari malah dari lampu-lampu, skrin televisyen, komputer, telefon bimbit dan peranti elektrik.


Okey cuba jujur dengan diri kita. Sehari berapa lama kita menghadap komputer? telefon? alat elektronik yang lain?


Haa..dapat jawapankan. Lamakan. Cuma kita tak perasan atau buat tak perasan. Hee.


Fakta menyatakan 1/3 dewasa menggunakan sekurangnya 9 jam tau dengan alat elektronik


Tu belom termasuk kanak-kanak sekarang dah mula terdedah dengan penggunaan handphone serta permainan elektronik.


Kadang-kadang pagi lagi kita dah bukak henfon. Sebelom tidur pon sama. Mata terbeban dengan henfon tau. Lepas tu ngadu tak dapat tidor. Haihhh..Bila tak cukup tidor, mata letih, badan pon jadi lemah. Nak kerja mata panda semua.


Tandanya?

Mata akan mula pedih-pedih, kering, gatal-gatal yang membawa pada mata kemerah-merahan keran menggaru, tau-tau skrin jadi kabur. Nampak tak? Bahaya sangat jika kita selalu bagi tekanan pada mata, sebab tu saya katakan kita semua akan berisiko untuk mendapat penyakit seperti;


1. Kemerosotan Mukular Berkaitan Usia (Age Macula Degenerative, AMD)

AMD adalah kehilangan penglihatan sedikit demi sedikit akibat penuaan dan manusia seiring mendapat AMD seiring dengan peningkatan usia. 

Berisiko terutamanya bagi yang berumur 50 hingga 60 tahun kerana proses kemerosotan penglihatan makular dipercepatkan oleh sinaran biru.
Beza penglihatan biasa dan AMD

2. Katarak

Katarak adalah sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun

Kanta mata terdiri kebanyakannya dari protein dan air dimana protein yang biasanya diatur untuk membenarkan cahaya melaluinya dan menumpukan kepada ke retina. 
Beza penglihatan biasa dan katarak
Kehadiran radikal bebas menyebabkan kerosakan oksidatif pada protein yang terdapat dikanta mata. Apabila terdapat cecair berlebihan, kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya. Keadaan ini boleh mengakibatkan buta sekiranya lewat atau tidak dirawat.


Antara punca katarak adalah;

i. Penuaan dari kanta yang disebabkan pengumpulan radikal bebas serta 
ii. Radikal bebas itu sendiri

Malah, proses kerosakan itu dipercepatkan juga dengan tabiat merokok/alkohol, penyakit diabetes serta terdedah secara berlebihan kepada sinaran biru.

 3. Glaukoma

Berbeza dengan glaukoma, ia merupakan sejenis kerosakan mata yang disebabkan oleh tekanan cecair yang terlalu tinggi di dalam bebola mata. 


Tekanan yang tinggi akan menyebabkan kerosakan saraf optik. Oleh itu, saraf yang menghubungkan mata dengan otak tidak dapat berfungsi dengan baik untuk menghantar signal dari mata ke otak.
 
Beza penglihatan biasa dan glaukoma

4. Diabetic Retinopathy 

Diabetic Retinopathy ialah keadaan mata yang melibatkan mereka yang mempunyai penyakit diabetis yang berpunca daripada kehadiran gula yang tinggi untuk tempoh yang lama.

Lama kelamaan ia menyebabkan kerosakan pada saluran darah menjadi pecah di bahagian tepi mata. Apabila retina turut rosak, mata gagal berkomunikasi dengan otak menjadikan penglihatan adalah mustahil.

Beza penglihatan biasa dan diabetic retinopathy

Iya, walaupun mata kita mempunyai penapis semulajadi namun ia tidak membekalkan perlindungan yang mencukupi bagi menentang sinaran biru dari cahaya matahari apatah lagi yang dipancarkan oleh produk skrin digital. 

Bagi kanak-kanak, kanta mata mereka kurang cekap menapis sinaran terbabit lantas menyebabkan kerosakan mata di usia yang lebih awal. Ini kerana, sebelum usia 10 tahun mata kanak-kanak belum terbentuk sepenuhnya apabila kanta dan kornea mereka masih lagi telus kepada cahaya.


Antara tips mudah yang boleh kita cuba untuk membantu kesihatan mata kita adalah:

1) Lihat pokok hijau dalam tempoh 10 minit pada setiap pagi. Tetapi anda hendaklah berdiri di satu posisi sahaja dan fokus kepada titik tersebut.

2) Elakkan untuk membaca buku atau melihat skrin telefon dalam suasana cahaya yang samar.

3) Banyakkan makan makanan yang mengandungi sumber Vitamin A seperti minum jus lobak merah, tetapi jangan menggunakan gula dan ais.


Boleh juga lihat Petua Rawat Rabun dan Makanan Baik Untuk Mata

4) Jangan melihat skrin komputer terlalu lama. Setiap 30 minit,rehatkan mata anda dengan pejam dan celik berulangkali untuk meregangkan otot mata.

5) Makan supplement Set Kesihatan Mata Shaklee untuk membantu kesihatan mata.


 **************************


Bagaimana Set Penjagaan Harian Mata Shaklee membantu? 



Set kesihatan serta penjagaan mata dari Shaklee terdiri ESP, Carotomax, Vitalea, Omega Guard dan Vivix.

carotomax, esp, vitalea, vivix, mata
Set lengkap penjagaan mata
1. ESP (Energizing Soy Protein)

Mengandungi 14g protein untuk satu hidangan. Lengkap dengan asid amino yang perlu dan tidak perlu. Menyediakan 9 asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh badan melainkan dari diet harian. Salah satunya ialah asid amino taurina (taurine).

Taurina adalah asid amino yang sangat diperlukan kerana taurina adalah salah satu asid amino yang paling banyak di dalam mata. Kekurangan taurina dikaitkan dengan kerosakan yang teruk kepada neuron retina.

ESP juga mempunyai indeks glisemik yang rendah serta tiada kolestrol. Oleh itu, ia dapat menstabilkan gula dalam darah untuk tempoh yang lama.


2. Vita-lea

Seperti yang kita dah tahu, kebanyakan rakyat Malaysia kurang makan sayur serta exercise. Dalam Vita-lea menyediakan 28 Vitamin dan mineral penting untuk melengkapkan nutrisi seharian seperti Vitamin E (untuk menghalang penyerapan sinar UV), Vitamin C sebagai antioksidan dan Vitamin B untuk saraf optik.


3. Omega Guard

Mengandungi asid lemak Omega 3 untuk keperluan harian. Terdiri daripada DHA (mengawal fungsi otak & mata) serta EPA (penting untuk pengaliran darah-terutamanya bahagian jantung). Ia tidak dapat dihasilkan oleh badan dan PERLU diambil dari diet harian.

Dengan 3 kali peringkat proses penyulingan untuk menapis logam berat serta unsur pencemaran lain, ia terpilih sebagai minyak ikan air dalam yang paling tulen dengan 90% lebih pekat dari jenama lain.


4. Carotomax

Digelar 'Vitamin Mata' kerana ia mempunyai vitamin A yang sinonim untuk kesihatan mata. Karotenoid yang merupakan sumber terbaik vitamin A memberikan fungsi warna pada sayur-sayuran seperti warna oren pada lobak dan tomato. 

Ia sangat penting untuk melindungi sel daripada radikal bebas, menguatkan sistem imunisasi tubuh dan membantu menapis sinaran UV yang berbahaya. Carotomax Shaklee adalah hasil gabungan 6 variati karotena yang diekstrak dari sayuran dan buah-buahan yang tinggi sifat antioksidan

Antaranya ialah Alfa, Beta Carotene, Lutein, Zeaxanthin, Lycopene dan Astaxanthin. 


5. Vivix

Setiap hari, sel-sel kita rosak daripada pendedahan alam sekitar, diet dan tekanan, yang boleh menyebabkan pembentukan radikal bebas. Radikal bebas boleh merosakkan komponen sel seperti DNA dan kerosakan ini boleh terkumpul dari masa ke semasa.
Vivix Shaklee mengandungi semua campuran semulajadi pelbagai polifenol dan resveratrol yang tinggi kuasa ANTIOKSIDAN direka untuk membantu meneutralkan radikal bebas. 
Ia dapat melindungi DNA dari tekanan oksidatif dan melambatkan pembentukan protein AGE yang merosakkan yang boleh membawa kepada penuaan peringkat selular.

************************** 


Siapa taknak mata dia sihat betul? Mata yang sihat dengan penglihatan yang baik adalah ANUGERAH untuk manusia. Kita akan hilang nikmat untuk melihat orang yang kita sayang jika organ penting ini disia-siakan dengan tiada penjagaan yang baik.

Penjagaan mata perlu dimulakan dari peringkat awal dan cara paling mudah melindungi mata kita adalah dengan melengkapkan nutrisi harian yang diperlukan untuk mata iaitu melalui Set Kesihatan Penjagaan Mata.


Salam sayang,

Kak Jar Chumel
Yang Dah Rabun Dari Kecik :)

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


Siti Hajar Mat Jam (Kak Jar)
♥ sms/whatsApp: 019-637 0570
♥ Emel : umibizshoppe@gmail.com
♥ Fb personal: www.facebook.com/hajarmj87
Fb Page : Kedai Vitamin Tangkak sila klik LIKE utk info terkini



Friday, 21 April 2017

Sihat Dengan Set Resdung Shaklee

Aritu Kak Jar ada share 9 Punce Resdung kan. Hari ni nak share apa simptom dia. Haa bagaimana kita nak tahu kita ni ada resdung atau tak?

Kenapa nak kena tahu?

Yelah...

Nak kena tahulah kan...supaya kita boleh rawat masalah resdung kita sebelum ia parah.

Dan semoga dengan cara kita jaga kesihatan selepas itu boleh elak kita dari terkena resdung secara berulang.

Di sini saya kongsikan dengan kawan-kawan mengenai simptom resdung ye.

Cuba cek. Ada ke simptom ini? Atau ada ke orang sekeliling ada simptom ini?



         10 SIMPTOM RESDUNG YANG KITA PERLU TAHU         

1. Hidung selalu tersumbat
2. Hidung selalu meleleh macam air paip
3. Lendir dari hidung dan tekak
4. Sakit atau rasa berat muka terutamanya kawasan antara mata
5. Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
6. Demam atau rasa tak sedap badan yang berpanjangan
7. Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung, dan sebagainya.
8. Jerawat yang banyak bukan hanya di muka tapi juga di belakang badan
9. Cecair hingus berwarna hijau dan berbau busuk. Ada kalanya bau busuk ini tidak dapat dirasai atau disedari oleh pesakit tetapi disedari oleh ahli keluarga atau rakan-rakan sekeliling.
10. Kerap sakit kepala. Berdenyut-denyut dan lagi teruk dirasai apabila sujud.

Haaa. Ada salah satu simptom di atas?

Kemungkinan besar kita alami resdung. Bantu untuk baik pulihnya sebelum ia parah.


Ini kerana resdung ni jika tidak dirawat dengan cepat akan memberi impak serius sama ada pesakit itu kanak-kanak atau dewasa tau. Kalau

a. Kanak-kanak

Kesan resdung kepada kanak-kanak ia boleh merebak ke dalam mata hingga menyebabkan jangkitan bakteria dan mata bernanah.

Kes paling teruk, boleh menyebabkan buta.

b. Dewasa

Resdung kronik boleh mengakibatkan nanah bertakung dalam ruang sinus frontal.

Jika nanah tidak dikeluarkan, ia akan dipenuhi kuman.

Akibatnya, bakteria boleh memasuki otak dan mengakibatkan jangkitan pada otak atau meningitis.

Jika dibiarkan boleh membawa MAUT.


TIPS CEGAH DAN BAIKPULIH RESDUNG

Haaa dah banyakk yang saya kongsi mengenai resdung kan. Antaranya adalah;

1. Hindari daripada memelihara haiwan berbulu

2. Elakkan guna sarung bantal, cadar dan selimut berasaskan bulu binatang.

3. Kerap  bersihkan permaidani

4. Pakai penutup hidung semasa berkemas rumah

5. Minum air dalam kuantiti banyak sama ada air suam atau mineral

6. Lap muka dengan tuala basah dan air suam dengan kerap

7. Kurangkan atau hindarkan dari makanan laut seperti udang, kerang dan sotong.

8. Makan makanan yang nutrisi lengkap.


Seperti yang kita tahu...PUNCA UTAMA resdung ni berlaku juga disebabkan imun sistem yang RENDAH.



Kadang-kadang segala item di atas kita tak boleh kawal semua. Lagi-lagi orang yang sangat sukakan haiwan. Juga orang yang sangat suka makan makanan laut tau.



Jadi kita kena tingkatkan sistem imunisasi kita tau.



Bagaimana cara nak tingkatkan imun sistem kita?



Caranya adalah dengan lengkapkan nutrien yang diperlukan oleh badan kita. Iaitu dengan Set Resdung Shaklee.



Dan Shaklee insyaallah mampu membantu lengkapkan nutrisi mereka yang hadapi masalah resdung ni.

Tapi apa fungsi suplimen ini ye? Saya kongsikan kat sini khas untuk bantu atasi resdung.

1. Vivix: antioksida yang tinggi. Bantu baik pulih sel sehingga ke tahap yang sangat kecil dan mendalam.

2. Vitamin C: bantu dalam meningkatkan imun sistem badan.

3. Garlic: sebagai antibiotik semulajadi.

4. B compleks: untuk membantu dalam lengkapkan keperluan vitamin B lengkap untuk kuatkan lagi imun sistem apabila digabung dengan vitamin C.

5. Alfalfa: bantu dalam bekalkan zat galian yang banyak dan lengkap untuk badan.

6. Nutriferon: "kejut" semua "askar" (antibodi) apabila terdapat sebarang bakteria, virus, atau sebarang bendasing ke dalam badan. "Askar" ramai dan lengkap bersenjata tapi kalau tidur pon tak guna. Jadi nutriferon bantu "kejutkan" askar-askar ini.


Haaa nampak? Semua ini berfungsi dengan cara yang berbeza dan saling melengkapkan satu sama lain.

Nak dapatkan kesan yang cepat dan superb?

Set lengkap ini jawapannya. Dengan ambilnya set lengkap ini...terus dapat diskaun 20% tau.

Sebab apa?

Sebab dapat FREE MEMBERSHIP dan juga BONUS pulangan dalam bentuk CASH tauπŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰.

Best ke best?

Nak ni terus sekarang untuk bantu baik pulih masalah resdung anda sekarang?

Dapatkan set ini hari ini.

Istimewa untuk anda. Didatangkan sekali pakej produk berkualiti branding antarabangsa yang telah lalui pelbagai ujian klinikal DEMI berikan yang TERBAIK buat penggunanyaπŸ˜€



Mahukan perubahan dan BEBAS dari resdung kan?

Boleh. Hubungi saya untuk saya bantu anda untuk dapatkan Set Resdung Shaklee. πŸ˜€


TESTIMONI RESDUNG

Saya ingin kongsikan Kisah Ummi Zainab Yang Kulit Muka Teruk Terjejas Akibat Resdung Dan Jerawat.

~~~~~~


Saya Ummi Zainab Mohamad, Nama glemer di Fb Ummi Ussi (Cik Zai).

Sebelum ini tak pernah kenal apakah itu Shaklee. Tak pernah tahu dan tak pernah diberitahu walaupun saya yang sangat aktif berinternet.



Sehinggalah satu hari, saya ke hospital dan diperkenalkan oleh seorang Doktor.

Langkah kanan gamaknya masuklah bilik No.1 dan saya menceritakan segala masalah saya kepada doctor tersebut . Tq yer doc !

Ok dipendekkan cerita, setelah diperkenalkan melalui flyer shaklee yang doc bagi saya tak mencuba terus sehinggalah saya tengok banyak suplemen di rumah saudara saya.

So dia pulak menceritakan kebaikan Shaklee kepada saya. Ingat lagi suplemen first saya cuba adalah Alfalfa Complex.

Saya diberitahu Alfalfa Complex ni sesuai untuk penyakit resdung. So saya cubalah. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Alhamdulilah memang menakjubkan!!! kegatalan dimuka, hidung, lelangit, telinga kembali berkurang dan sembuh dengan sekelip mata. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Kalau dulu saya peruntukkan hampir RM 300.00 untuk settle masalah resdung saya ni (facial muka, berbekam, beli batang rokok resdung) tetapi dengan Alfalfa Compex saya hanya peruntukkan RM 53.75 (harga bukan ahli) yang kuantiti sebanyak 330biji <<join ahli lagi banyak untung!!>>. 😱😱😱

Bonusnya lagi masalah keputihan dan masalah dalaman saya semakin pulih dan hilang terus .. Menakjubkan !!!πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Sejak dari sebotol Alfalfa Complex saya mula yakin bersama Shaklee. Saya semakin rajin google dan mencari input2 dan sharing/testimoni dari pengguna dan kebaikan dari suplemen shaklee.πŸ˜‰πŸ˜‰


Ok Settle masalah resdung & keputihan. πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ

Saya fokus untuk kecantikan kulit muka pula. Muka saya dulu teruk (kusam, bernanah,sensitif, berparut dan berjerawat). πŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆ

Alhamdulilah, Allah dah temukan saya dengan suplemen yang sangat berkualiti dengan ujian klinikal yang terbaik dan ia sangat sesuai dengan diri saya.

Tahniah untuk diri saya sendiri dan juga untuk berjuta-juta pengguna/testimoni lain yang telah berjaya bersama Shaklee.

Yang masih ragu-ragu dengan shaklee . Cuba dulu .. Alami sendiri.. Jangan buat andaian sebelum mencuba.

Apa-apapun semoga testimoni ini memberi manfaat pada semua.

~~~~~~

Ini perkongsian kisah benar mengenai pengguna set resdung dan kecantikan kulit.

Jika ambil set lengkap untuk resdung itu...memang dah combine BONUS makin cantik jelita jugaπŸ˜€

Here is the Shaklee Effect.

Nak juga dalam kesan Shaklee?

#LATTeam


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


Siti Hajar Mat Jam (Kak Jar)
♥ sms/whatsApp: 019-637 0570
♥ Emel : umibizshoppe@gmail.com
♥ Fb personal: www.facebook.com/hajarmj87
Fb Page : Kedai Vitamin Tangkak sila klik LIKE utk info terkini