Monday 23 September 2019

6 Risiko Anda Terpaksa Hadapi Jika Obesiti.

Bismillah

Actually banyak risiko yang terpaksa kita hadapi sekiranya berdepan dengan masalah berat berlebihan atau obesiti.


Antaranya [1]:


1. Penyakit jantung dan masalah kardiovaskular:

Obesiti boleh menjejaskan kesihatan jantung anda dalam pelbagai cara. Apabila ia datang kepada penyakit jantung koronari, risiko semakinbmeningkat apabila berat badan anda meningkat. Penyakit jantung koronari terjadi disebabkan pembentukan plak di dalam arteri koronari anda. 

Arteri ini penting untuk kesihatan kerana ia berfungsi membekalkan darah yang kaya dengan oksigen ke dalam hati anda. Obesiti juga dikaitkan secara langsung dengan kegagalan jantung, kerana jantung anda tidak dapat mengepam jumlah darah yang diperlukan oleh tubuh anda.

2. Diabetes jenis 2: 

Diabetes adalah keadaan kronik yang mengubah cara tubuh memproses darah, gula, atau glukosa. Diabetes jenis 2 adalah bentuk kencing manis yang paling biasa dan biasanya berlaku pada orang yang berlebihan berat badan. Sekiranya anda mempunyai diabetes jenis 2 tubuh anda tidak berupaya untuk memecahkan insulin dengan betul. Diabetes adalah salah satu sebab utama kematian awal, buta, dan strok.

3. Beberapa bentuk kanser 

Penyelidikan kanser dunia mengatakan bahawa kira-kira 20% kes kanser di Amerika Syarikat dikaitkan dengan berat badan, diet tidak sihat, penggunaan alkohol yang berlebihan, atau boleh dicegah. Berat badan berlebihan meningkatkan peluang untuk  kanser payudara, buah pinggang, pankreas, kolon dan rektum, esophagus, dan kanser endometrium.

4. Osteoarthritis

Osteoarthritis disebabkan oleh penuaan sendi dan obesiti. Pada asasnya, berat badan yang berlebihan meyebabkan lebih banyak ketegangan pada sendi anda. Malah fungsi rawan sendi anda juga semakin merosot jika anda mempunyai osteoartritis, 

5. Tidur Apnea

Keadaan ini berlaku jika kitaran pernafasan anda berubah semasa anda sedang tidur. Kebanyakan orang yang mempunyai keadaan ini akan mempunyai lebih banyak bunyi sementara mereka bernafas ketika tidur. Keadaan ini dikaitkan dengan obesiti kerana ia lebih biasa pada orang yang mempunyai lebih banyak lemak yang disimpan di leher mereka. Lebihan lemak menjadikan udara lebih sempit dan bernafas lebih sukar.

6. Lutut kronik dan kecederaan belakang

Oleh kerana berat badan yang berlebihan yang terdapat pada badan orang gemuk terdapat peningkatan ketegangan pada tulang, otot, ligamen, sendi, dan organ tubuh. Ini boleh menyebabkan banyak kesakitan dan kesakitan kronik di kawasan seperti belakang, lutut, dan lain-lain. Ini juga menjadi punca kepada sakit arthritis lutut, osteoporosis, cakera bulging, lordosis, patah tulang, dan sebagainya.


Sumber Rujukan :
[1] https://www.braceability.com/blogs/articles/overweight-obese-bmi-calculator

No comments:

Post a Comment