Monday 14 October 2019

5 Organ Detox Dan Fungsinya


Bismillah


Kesan daripada toksin yang terus menerus masuk membebankan lagi organ-organ dalam untuk bekerja. Akibatnya, pengurusan detoks semulajadi badan menjadi semakin lemah kerana penuaan serta ia tidak disokong dengan nutrien penting.


Organ-organ yang terlibat ketika proses detoksifikasi adalah peparu, sistem penghadaman, buah pinggang, kulit dan hati. Ini adalah fungsi utama untuk setiap organ detox. 


Yang TerlibatFungsiNutrisi Detoks
PEPARU
Mengeluarkan gas seperti karbon dioksida
Polifenol
SISTEM PENGHADAMAN
Kolon mengeluarkan bahan buangan dari badan melalui pergerakan usus
Peppermint (anti-microb, anti-virus, anti-inflamasi), Halia (gingerol), Daun senna
BUAH PINGGANG
Menapis kotoran dan air dari darah untuk membentuk air kencing
Polifenol,Dandelion (Antioksidan, beta carotene, zinc, zat besi etc)
KULIT
Mengeluarkan toksin berlebihan melalui peluh dan liang roma
Polifenol,Alfalfa(Vitamin K,A,E)
HATIMeneutralkan toksin dan menapis darahAlfalfa(Klorofil),Milk Thistle(Flavonoid),Schizandra Chinensis,Cendawan Reishi(Antioksidan),Artichoke(Cyanarin,Slymarin),Kunyit(Anti Inflamasi,antioksidan),Dandelion(Antioksidan,beta-carotene,zink,zat besi, etc)

Melalui detox Shaklee, ia dapat menyokong pembuangan toksin yang masuk kedalam badan  dan menyokong deotksifikasi badan itu sendiri. Kesannya, badan akan menjadi lebih bertenaga, kulit berseri, kurang angin, tiada sembelit malah akan menjadi lebih fokus.




Ada juga sesetengah yang mengatakan tidak perlu detox kerana badan juga ada sistem detoxnya sendiri. Namun bayangkan, sekarang anda hidup di atas tempat yang ada pencemaran, asap kenderaan, sumber pemakanan yang tida baik dan tekanan juga mingkat dikalangan rakyat Malaysia. Maka setipa hari, organ-organ ini bekerja keras untuk menyahtoksik kan segala kekotoran dari dalam badan.

Namun, organ juga mengalami penuaan seiring dengan bertambahnya umur dan sesetengah organ mungkin tidak dapat menjalankan kerja dengan secara efisien jika tidak disokong dengan nutrien-nutrien tertentu.

Anda juga boleh membaca : 6 Perkara Best Anda Dapat Bila Detox


Jadi amat penting untuk menjalankan detox atau nyahtoksik badan secara keseluruhan bukan tertumpu pada organ-organ yang tertentu sahaja. Kebanyakan iklan-iklan menawarkan minum-minum kurus ini hanyalah fokus pada sistem penghadaman yakni usus besar dan usus kecil. Tetapi bagaimana organ detox yang lain?

Bermula dari makanan yang anda masuk akan dicernakan kemudian melalui sistem penghadaman anda. Dari situ, segalaaa nutrisi-nutrisi atau zat atau bendasing yang diserap akan ditapis oleh hati anda. Masuk yang baik, alhamdulillah tetapi jika sebaliknya badan anda tidak kenal apa 'makhluk' yang disedut itu tidakkah membebankan hati anda untuk bekerja? Jadi kenapa tidak detox hati sekali?


Begitulah sepatutnya yang kita harus lakukan kerana semuanya bekerja untuk kesihatan kita juga. Sekiranya anda hari ini merasa "Aku mesti join jom detox jutawan ni." maka cepat-cepat hubungi saya. Ingat, selain kita berperang untuk kesihatan yang baik, kita juga berjihad melawan hawa nafsu kita sendiri. 


Betulkan Yang Biasa, Biasa Yang Betul.


Salam Jutawan,



Puan Siti Hajar binti Mat Jam
Beautician The Walking Beauty (TWB)
Pemilik dan Pengusaha Al Jannah Beauty Spa
+6019-637 0570
umibizshoppe@gmail.com
FB: Hajar Mat Jam

No comments:

Post a Comment